Deze boerderij werd omstreeks 1860 gebouwd door de Maatschappij van Weldadigheid. De kleine kavels van de oorspronkelijke kolonisten werden samengevoegd tot een grote landbouwkavel van circa 50 hectare, waardoor een grootschalige vorm van landbouw mogelijk werd. De kolonisten werkten als arbeiders onder leiding van een bedrijfsleider/wijkmeester op de hoeve.
Wijkmeesters
Een overzicht van de wijkmeesters van de boerderij
| Periode | Wijkmeester (en gezin) | Meer informatie |
|---|---|---|
| 1890 -1895 | G.J. Evers | |
| 1899 (in ieder geval dat jaar) | P.A. Koopman | |
| 1908 – | Johannes Bakker en Anna Stoker | |
De Hoeve Koning Willem III werd in 2003 erkend als een rijksmonument.
Laatste aanpassing: 1 mei 2026

